Statut

STATUT GMINY RACIĄŻ

 

Rozdział I. Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Uchwała określa:

1)    ustrój Gminy Raciąż,

2)    zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,

3)     organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Raciąż, komisji Rady Raciąż ,

4)    tryb pracy Wójta Gminy Raciąż,

5)    zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Raciąż,

6)    zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich.

 

§ 2.

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1)    Gminie  – należy przez to rozumieć gminę  Raciąż,

2)    Radzie  – należy przez to rozumieć Radę Gminy  Raciąż, 

3)    komisji  – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Raciąż, 

4)    Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Raciąż, 

5)    Wójcie  – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Raciąż, 

6)    Statucie  – należy przez to rozumieć Statut Gminy Raciąż.

 

Rozdział II. Gmina

 

§ 3.

1.     Gmina Raciąż jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2.     Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

§ 4.

1.     Gmina położona jest w Powiecie płońskim, w Województwie mazowieckim i obejmuje obszar 249 km2.

2.     Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

 

§ 5.

W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne, których wykaz  stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

 

§ 6.

Siedzibą organów Gminy jest siedziba Urzędu Gminy w Raciąż.

 

Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy

 

§ 7.

W gminie tworzone są sołectwa, jako jednostki pomocnicze gminy, których wykaz stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

 

§ 8.

1.     Tworzenie, łączenie, podział i znoszenie sołectw w gminie oraz ustalenie ich granic i nazw następuje w drodze uchwały Rady Gminy:

        1)    z inicjatywy Rady Gminy po uzyskaniu pozytywnej opinii zebrania wiejskiego,

        2)    na wniosek zebrania wiejskiego.

2.     Uchwała zebrania wiejskiego w w/w sprawach jest ważna, jeżeli została podjęta zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectw.

3.       Przy podziale Gminy na sołectwa uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne i istniejące więzi między mieszkańcami.

 

§ 9.

1.     Szczegółową organizację oraz zakres działania sołectwa określa odrębny statut uchwalony przez Radę Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2.     Sołtysi jako organy wykonawcze sołectwa mogą uczestniczyć bez prawa udziału w głosowaniu w pracach Rady w szczególności poprzez udział w sesjach i posiedzeniach komisji oraz współdziałanie z radnymi zamieszkałymi na terenie danego sołectwa. Przewodniczący Rady Gminy jest zobowiązany każdorazowo zawiadamiać i zapraszać sołtysów na zasadach takich samych co radnych o sesji Rady Gminy.

3.     Rada może określić odrębną uchwałą zasady, na jakich sołtysom za udział w pracach Rady będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży.

 

§ 10.

Nadzór nad działalnością organów sołectw sprawują organy gminy w sposób określony w Statucie Sołectwa.

 

§ 11.

1.        Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach Rady.

2.         Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

 

 

Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady

 

§ 12.

1.     Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.     Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

 

§ 13.

1.     Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim  wykonuje on uchwały Rady.

2.     Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

§ 14.

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe, wymienione w Statucie,

5) doraźne komisje do określonych zadań.

 

§ 15.

1.     Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Budżetu i Finansów,

3) Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego,

4) Zagrożeń Społecznych,

5) Rozwoju Społecznego.

2.     Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3.     W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

 

§ 16.

1.        Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.     Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.       Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1)       określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2)       przygotowanie projektu porządku obrad,

3)       dokonanie otwarcia sesji,

4)       powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych    obecnych na sesji.

 

§ 17.

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1)    zwołuje sesje Rady,

2)               przewodniczy obradom,

3)               sprawuje policję sesyjną,

4)    kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5)               zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6)               podpisuje uchwały Rady,

7)    czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

8)    pełni dyżury w Urzędzie Gminy w lokalu Rady Gminy.

 

§ 18.

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko

 

§ 19.

1.         Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 17 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2.     Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

3.         Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

 

 

§ 20.

Do obowiązków I Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

 

 

§ 21.

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.

 

§ 22

W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz I Wiceprzewodniczącego Rady, do kolejnych Wiceprzewodniczących § 20 stosuje się odpowiednio.

 

§ 23

1.        Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2.     Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

 

§ 24

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.

 

Rozdział V. Tryb pracy Rady

 

1. Sesje Rady

 

§ 25

1.     Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2.     Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do 

    określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

3.     Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

 

§ 26.

1.     Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.     Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

 

2. Przygotowanie sesji

 

§ 27.

1.     Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2.         Przygotowanie sesji obejmuje:

1)         ustalenie porządku obrad,

2)         ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3.     Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – jeden z Wiceprzewodniczących.

4.     O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów  lub w inny skuteczny sposób.

5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.

6.     W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji               i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

7.         Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości             w sposób zwyczajowo przyjęty.

8.     Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.

 

§ 28.

1.     Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta  ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2.     W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt, Sekretarz, Skarbnik Gminy oraz Kierownicy Referatów Urzędu Gminy.

3.     Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

 

3. Przebieg sesji

 

§ 29.

Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 30.

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 31.

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

 

§ 32.

1.     Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.     Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3.     O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.     Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez uspra­wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.

 

§ 33.

1.     Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.         Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

§ 34.

1.     Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2.     W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady, upoważniony przez Przewodniczącego.

3.     Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

 

§ 35.

1.     Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram …… sesję Rady Gminy Raciąż”.

2.     Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

§ 36.

Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§ 37.

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie   

    międzysesyjnym,

3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania  

    uchwał Rady,

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

7) wolne wnioski i informacje.

 

§ 38.

1.        Sprawozdanie o jakim mowa w § 37 pkt 3 składa Wójt lub wyznaczony przez niego pracownik.

2.         Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

§ 39.

1.     Interpelacje, zapytania i wnioski pisemne lub ustne składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winny być one sformułowane jasno i zwięźle, co nie wyklucza jednak stawiania dodatkowych pytań w razie nie wyczerpującej odpowiedzi.

2.     W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelację, zapytanie czy wniosek najpóźniej obowiązkowo na następnej sesji. Odpowiedź może być udzielona na piśmie.

3.     Na wniosek radnego, Rada Gminy może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad następnej sesji.

 

 

 

§ 40.

1.         Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2.         Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3.     Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4.         Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5.         Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

§ 41.

1.         Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.         Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

3.     Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.

4.         Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5.     Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

§ 42.

Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

 

§ 43.

Przewodniczący obrad może udzielać głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

-     stwierdzenia quorum,

-     zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

-     zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

-     ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

-     przerwania, odroczenia lub zamknięcia obrad,

-     przeliczenia głosów,

-     w sprawie przestrzegania regulaminu obrad.

 

§ 44.

1.     Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2.         Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 45.

1.     Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.     Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.     Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

 

§ 46.

1.     Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Gminy Raciąż”.

2.     Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3.        Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

§ 47.

1.     Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2.     Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3.         Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

 

§ 48.

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

 

§ 49.

Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta, sporządza z każdej sesji protokół.

 

§ 50.

1.     Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2.     Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1)      numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać  numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2)               stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)    imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4)               odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,

5)               ustalony porządek obrad,

6)               przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7)               przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

8)               wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

9)    podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

 

§ 51.

1.     W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.

2.     Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3.     Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

 

§ 52.

Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

 

4. Uchwały

 

§ 53.

1.     Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2.     Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

 

 

§ 54.

1.     Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.     Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1)    tytuł uchwały,

2)               podstawę prawną,

3)               postanowienia merytoryczne,

4)    w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5)               określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

6)               ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3.     Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4.     Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego lub adwokata.

 

§ 55.

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi               z języków obcych i neologizmami.

 

§ 56.

1.     Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub              w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2.         Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.

 

§ 57.

1.     Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.     Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

 

§ 58.

1.     Oryginały uchwał Rady Gminy ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji na stanowisku do spraw obsługi Rady.

2.     Odpisy uchwał przekazywane są Wójtowi Gminy i właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

§ 59.

Wójt Gminy przedkłada:

1)    w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia:

a)     Wojewodzie:

       – uchwały Rady Gminy,

b)       Regionalnej Izbie Obrachunkowej:

        uchwałę budżetową,

        uchwałę w sprawie absolutorium,

        inne uchwały objęte nadzorem Izby.

 

4. Procedura głosowania

 

§ 60.

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

§ 61.

1.     W zależności od sposobu głosowanie może być jawne i tajne.

2.     Głosowanie odbywa się w zależności od wymogu uzyskania określonej ilości głosów:

a)   w trybie zwykłej większości,

b)   w trybie bezwzględnej większości,

c)   w trybie kwalifikowanej większości,

d)   w trybie bezwzględnej większości ustawowego składu Rady.

 

§ 62.

1.     Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.     Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw”                i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3.     Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.

4.     Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

 

§ 63.

1.     W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2.     Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.     Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.     Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5.     Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

 

§ 64.

1.         Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.     W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.     W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4.     Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

§ 65.

1.     Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków)          o podjęcie uchwały.

2.     Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.     W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4.     W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 65 ust. 2.

5.         Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6.         Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.         Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

§ 66.

W głosowaniu wymogi określone dla trybów wymienionych w § 61 ust. 2 są spełnione, gdy przy warunku:

1)    Zwykłej większości głosów - za wnioskiem (kandydaturą) opowie się większa liczba głosujących niż "przeciwko" wnioskowi. Liczba głosów za wnioskiem (kandydaturą) może być przy tym mniejsza od sumy głosów "przeciwko" i "wstrzymujących się".

2)               Bezwzględnej większości głosów - na wniosek lub na kandydata oddana została liczba głosów co najmniej          o jeden więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tj. sumy głosów "przeciw" i "wstrzymujących się". Przy parzystej liczbie głosujących stosuje się regułę 50% + 1 głos. Przy nieparzystej liczbie głosujących, jest to pierwsza naturalna liczba przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

3)               Większości kwalifikowanej - za wnioskiem lub kandydatem została oddana bezwzględna większość głosów wyrażona w postaci wysokiego ułamka (3/5).

 4)              Bezwzględnej większości ustawowego składu Rady - za wnioskiem lub kandydatem oddana została liczba całkowita głosów, przewyższająca połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższa.

 

5. Komisje Rady

 

§ 67.

1.     Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2.         Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

 

§ 68.

1.     Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2.     Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

 

§ 69.

1.     Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2.     Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących,          a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3.     Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

4.     Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania

 

§ 70.

Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.

 

§ 71.

1.     Komisje pracują na posiedzeniach.

2.     Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

 

§ 72.

1.         Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

2.     Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji zespołów powołanych przez Radę.

 

§ 73.

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

 

6. Radni

 

§ 74.

1.     Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.     Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

 

§ 75.

 

1.     W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.

2.     Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.

 

§ 76.

1.     W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.     Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3.     Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

 

7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

 

§ 77.

1.     Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.     Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

§ 78.

1.     Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2.     Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

 

 

 

Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

 

§ 79.

1.     Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępców Przewodniczącego w liczbie 2 oraz pozostałych członków w liczbie 2.

2.         Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3.     Zastępców Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 80.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca (wyznaczony przez niego Zastępca).

 

§ 81.

1.     Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.     W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3.     O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

4.     Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

 

2. Zasady kontroli

 

§ 82.

1.     Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

-    legalności,

-    gospodarności,

-    rzetelności,

-    celowości,

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2.     Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

§ 83.

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

 

§ 84.

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1)               problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

2)               sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

§ 85.

1.     Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2.     Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3.     Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.     Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5.     Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym  przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli problemowych jak i kontroli sprawdzających.

 

§ 86.

1.         Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 82 ust. 1.

2.     Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

 

3.Tryb kontroli

 

§ 87.

Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia wydane przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej określające kontrolowany podmiot oraz  zakres kontroli.

 

§ 88.

1.     W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.     Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

 

§ 89.

1.     Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.     Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów          i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

 

§ 90.

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

4. Protokoły kontroli

 

§ 91.

1.         Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 3 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1)    nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2)    imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3)    daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4)               określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5)    imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6)               przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7)    datę i miejsce podpisania protokołu,

8)    podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2.     Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

§ 92.

1.     W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 7 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.         Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 93.

1.     Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.     Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

§ 94.

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które -  w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

 

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

 

§ 95.

1.     Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 marca każdego roku.

2.     Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

 

§ 96.

1.     Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2.         Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

4) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

 

 

 

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

 

§ 97.

1.     Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego,  zgodnie                           z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2.         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3.         Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:

2) nie mniej niż 8 radnych,

3) nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.

4.         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,

5.     W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

 

§ 98.

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

 

§ 99.

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.

 

§ 100.

1.     Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2.     W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

 

 

§ 101.

1.     Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.         Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3.         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4.     Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5.         Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

 

 

§ 102.

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych

 

§ 103.

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

 

§ 104.

1.     Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.

2.     Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3.     W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4.     W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

 

§ 105.

1.     Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2.         Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

 

§ 106.

1.     Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2.     Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3.     Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 6.

 

§ 107.

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

 

 

§ 108.

1.     Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2.     Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3.         Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4.         Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

 

§ 109.

1.     Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2.     Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

 

§ 110.

Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

 

Rozdział IX. Tryb pracy Wójta

 

§ 111.

1.     Wójt jest organem wykonawczym Gminy.

2.     Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3.     Wójt jest kierownikiem Urzędu Gminy.

 

§ 112.

Wójt wykonuje  uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa, a w szczególności:

1)       przygotowuje projekty uchwał rady gminy,

2)       określa sposoby wykonywania uchwał,

3)       gospodaruje mieniem komunalnym,

4)       wykonuje budżet,

5)       zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 113.

1.       Wójt uczestniczy w sesjach Rady.

2.       Wójt może uczestniczyć w posiedzeniach Komisji Rady Gminy.

 

§ 114.

Komisje Rady mogą żądać przybycia wójta na ich posiedzenie.

 

§ 115.

Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 111 - § 113 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.

 

Rozdział X. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.

 

§ 116.

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

 

 

§ 117.

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

 

§ 118.

1.       Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w komórce Urzędu Gminy zajmującej się obsługa Rady, w dniach  pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2.       Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w Referacie Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3.       Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

 

§ 119.

Realizacja uprawnień określonych w § 117 i 118 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

 

§ 120.

Uprawnienia określone w § 117 i 118 nie znajdują zastosowania:

1)    w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw - jawności.

2)    gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice, 

3)    w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Rozdział XI. Pracownicy samorządowi

 

§ 121.

Pracownikami samorządowymi są wszystkie osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy, jednostkach pomocniczych gminy oraz innych, określonych w przepisach, jednostkach organizacyjnych gminy; nie dotyczy to pracowników, których status prawny określają odrębne przepisy.

 

§ 122.

Pracownicy samorządowi określeni w § 121 zatrudniani są na podstawie:

1)    wyboru - Wójt,

2)        powołania - Zastępca Wójta, Sekretarz i Skarbnik Gminy,

3)                mianowania - Kierownicy Referatów,

4)    umowy o pracę - pozostali pracownicy samorządowi.

 

§ 123.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawców samorządowych dokonują:

1)    Wobec Wójta Gminy - Rada Gminy w formie uchwały lub w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w odrębnej uchwale jej Przewodniczący, z zastrzeżeniem, że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalenia wynagrodzenia Wójta.

2)    Wobec Zastępcy Wójta, Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy - Wójt Gminy.

3)    Wobec pozostałych pracowników Urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych będących samodzielnymi pracodawcami samorządowymi - Wójt Gminy.

4)    Wobec pracowników samorządowych jednostek organizacyjnych - kierownicy tych jednostek będący samodzielnymi pracodawcami samorządowymi.

 

 

 

Autor edycji: Ryszard Giszczak
Data edycji: 08-07-2011 9:47:23