UCHWAŁA Nr XXIV/177/2005
Treść
UCHWAŁA Nr XXIV/177/2005
Rady Gminy Raciążxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
z dnia 29 lipca 2005 roku
w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku , na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy , sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadań zleconych.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tekst jednolity z 2001 roku Dz.U Nr 142 poz.1591 z późn. zmianami/ art.118 ust.2 w uwzględnieniu art.25,71,92 pkt.5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych /tekst jednolity z 2003 roku Dz.U Nr 15 poz.148 z późn. zmianami – Rada Gminy uchwala co następuje:
§1
Określa się następujący tryb postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu uzyskania zysku, na wykonanie zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zadań zleconych.
I. Tryb postępowania o udzielenie dotacji
- Prawo ubiegania się o dotację z budżetu gminy przysługuje podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, które realizują zadania własne gminy, mające charakter użyteczności publicznej.
- Postępowanie o udzielenie dotacji prowadzone jest w trybie jawnego wyboru najkorzystniejszej oferty w oparciu o następujące zasady:
- powszechności
- jawności
- uczciwej konkurencji
- pisemności postępowania.
Podmiot wnioskujący o przyznanie dotacji na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania tego zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
- Z wnioskiem o udzielenie dotacji występują organy uprawnione do reprezentowania i bieżącego kierowania działalnością.
- Wniosek powinien zawierać:
- dokładną nazwę podmiotu ubiegającego się o dotację wraz z informacją adresową
- informację dotyczącą statusu prawnego podmiotu oraz wiarygodności merytorycznej i finansowej, potwierdzone odpowiednimi dokumentami.
- Do wniosku załącza się:
- ofertę wykonania wyodrębnionego zadania
- oświadczenie , w którym podmiot deklaruje się, że ma wiedzę i doświadczenie oraz pracowników zdolnych wykonać zadanie, nie działa w celu osiągnięcia zysku, jego sytuacja finansowa zapewnia wykonanie zadania.
- Oferta wykonania wyodrębnionego zadania powinna zawierać:
- szczegółową charakterystykę zadania przewidzianego do realizacji, w tym: nazwę zadania i sposób realizacji, termin realizacji, liczbę osób objętych zadaniem, wartość zadania wynikającą ze szczegółowej kalkulacji cenowej ze wskazaniem źródeł finansowania, wykaz osób realizujących to zadanie wraz z potwierdzeniem posiadanych kwalifikacji.
- Wnioski wraz z załącznikami, o których mowa w ust.6 składane są w zamkniętych kopertach z dopiskiem „DOTACJA”, w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, pod adresem: Urząd Gminy Raciąż ul. Pl.A. Mickiewicza 17 09-140 Raciąż.
Na kopercie należy podać nazwę zadania i podmiotu ubiegającego się o dotację. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wnioski mogą zostać rozpatrzone w trakcie roku budżetowego.
- Wnioski niekompletne nie są rozpatrywane i podmiot ubiegający się o dotacje zobowiązany jest do uzupełnienia wniosku w określonym terminie, po upływie którego wniosek jest odrzucony.
- Publicznego otwarcia ofert dokonuje Wójt Gminy w terminie 7 dni od upływu terminu na składanie ofert. Przy otwieraniu ofert mogą być obecne wszystkie podmioty ubiegające się o dotację. Komisja podaje publicznie informacje dotyczące nazw podmiotów i ich adresów, nazwy zadania i ceny oferty.
- Komisja dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych, na podstawie ustalonych przez siebie kryteriów dla każdego zadania.
- Wójt gminy podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty informację o terminie i miejscu składania i otwarcia ofert oraz o wyborze najkorzystniejszej oferty.
- Z przeprowadzonego postępowania sporządza się protokół zawierający dokumentację podstawowych czynności związanych z postępowaniem.
- O przyznaniu dotacji Wójt Gminy informuje pisemnie zainteresowanego.
- Uruchomienie dotacji jest poprzedzone zawarciem umowy przez Wójta Gminy z podmiotem.
- Umowa powinna zawierać:
- szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania
- wielkość dotacji i tryb płatności
- tryb kontroli wykorzystania dotacji i wykonania zadania
- sposób i termin rozliczenia udzielonej dotacji i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji lub jej całości w przypadku niezgodnego jej wykorzystania z celem.
II. Sposób rozliczania dotacji
- Dotacja rozliczana będzie na podstawie przedkładanych kopii rachunków, faktur.
- Do rozliczenia dotacji należy ponadto przedłożyć:
- zestawienie dokumentów potwierdzających wydatkowanie środków
- sprawozdanie finansowe określające: nazwę zadania, koszt realizacji, kwotę udzielonej dotacji
- sprawozdanie merytoryczne określające: krótki opis zadania, ocenę osiągniętych efektów, w tym liczbę osób korzystających bezpośrednio lub pośrednio z dotacji, problemy utrudniające realizację zadania.
- Dokumenty rozliczeniowe przedkładane są w terminie 14 dni po wykonaniu zadania.
- W przypadku nie wykonania umowy zgodnie z jej warunkami, środki finansowe gminy podlegają zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi.
Wójt Gminy informuje w sposób zwyczajowo przyjęty o sposobie rozliczenia podmiotu z otrzymanej dotacji.
III. Sposób kontroli wykonania zleconego zadania.
- Kontroli wykonania zleconego zadania dokonuje właściwa merytorycznie komisja stała Rady Gminy na podstawie kryteriów: celowości, rzetelności i gospodarności.
- Kontrola wykonywana jest poprzez:
- występowanie do pracowników kontrolowanych podmiotów o udzielenie ustnych i pisemnych wyjaśnień
- wgląd do ewidencji, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów podmiotu, dotyczącego realizowanego zadania
- przeprowadzenie oględzin przebiegu określonych czynności
- Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego podmiotu.
- Z wyników kontroli sporządza się sprawozdanie.
Po jednym egzemplarzu sprawozdania otrzymuje kontrolowany podmiot, Wójt Gminy, Przewodniczący Rady Gminy.
§2
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
Jaworski Jarosław