UCHWAŁA Nr XXI/140/2008
Treść
Uchwała Nr XXI/140/2008
Rady Gminy w Raciążu
z dnia 16 września 2008 r.
w sprawie: zmian w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
na terenie Gminy Raciąż w latach 2006 – 2013
Na podstawie art.17 ust 1, pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.) oraz art. 18, ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) – Rada Gminy Raciąż uchwala co następuje:
§ 1
Wprowadza się następujące zmiany w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie Gminy Raciąż w latach 2006 – 2013:
Na stronie tytułowej dopisuje się:
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XXXVI/258/2006 Rady Gminy Raciąż z dnia 23 września 2006 roku
Strona 3
Dopisuje się:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie Gminy Raciąż została opracowana przez firmę “Westmor Consulting” – Pani Urszula Wódkowska, przy udziale pracowników Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Na etapie tworzenia była konsultowana z dyrektorami Szkół w Koziebrodach, Krajkowie, Uniecku, Starym Gralewie.
Uchwała w sprawie przyjęcia strategii została podjęta przez Radę Gminy Raciąż dnia 23 września 2006 roku. Jednakże z względu na zmieniające się potrzeby i problemy społeczne oraz uczestnictwo Gminy w Poakcesyjnym Programie Wsparcia Obszarów Wiejskich nastąpiła konieczność aktualizacji tego dokumentu. W pracach aktualizacji strategii udział brali przedstawiciele różnych środowisk: rolników, rad sołeckich, rady gminy, Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz lokalni liderzy. Moderatorem aktualizacji strategii była Pani Elżbieta Kowalczyk. Dokument strategii dostępny jest w Urzędzie Gminy oraz na stronie internetowej www.bip.gmina.raciaz.iap.pl
Kolejne aktualizacje będą przeprowadzane w miarę potrzeb. Każda aktualizacja będzie zatwierdzana Uchwałą Rady Gminy.
Strona 24
W punkcie 8 wiersz piąty otrzymuje brzmienie:
Poniżej przedstawiono dane dotyczące rodzaju i skali pomocy społecznej w gminie Raciąż, odpowiadającej na poszczególne problemy gminy.
Strona 25
Zmienia się tabelę – rodzaje pomocy:
Rodzaj pomocy |
Nakłady |
Ilość osób/ilość świadczeń | ||
2006 |
2007 |
2006 |
2007 | |
Zasiłki stałe |
125742 |
148195 |
40/381 |
41/402 |
Zasiłki rodzinne |
1834464 |
2022423 |
873/29712 |
831/28505 |
Zasiłki pielęgnacyjne |
345114 |
356490 |
195/2348 |
194/2330 |
Zasiłki okresowe |
136747 |
111518 |
170/638 |
128/554 |
Składki na ubezp. emerytalne i rentowe |
17400 |
15187 |
10/128 |
9/117 |
Ogółem dotacja |
2459467 |
2653813 |
1288/33207 |
1203/31908 |
Starość jest jednym nie uniknionym okresem naszego życia. Odizolowanie starszego człowieka od środowiska, z którym się zżył, ograniczenie kontaktów z bliskimi jak również skierowanie jego aktywności na zupełnie nowe tory przyspiesza proces starzenia. W tym okresie ludzie zaczynają się zmieniać, są mniej sprawni i często wymagają otoczenia ich opieką ze strony rodziny, a w ostateczności otoczenia pomocą środowiskową i pomocą instytucjonalną.
W związku z potrzebami rosnącej liczby ludzi starych i przewlekle chorych zachodzi potrzeba rozbudowania usług opiekuńczych aby utrzymać ich jak najdłużej w środowisku.
Zaspokojenie potrzeb tej grupy ludzi jest głównym stymulatorem zadowolenia i satysfakcji z dotychczasowego życia. Po przekroczeniu starości nasilają się potrzeby związane z pomocą medyczną, opieką i wsparciem. Ludzie Ci odczuwają ogromną potrzebę akceptacji, pełnego uczestnictwa w życiu codziennym.
Aby poprawić funkcjonowanie tej grupy ludzi głównym zadaniem jest zwiększyć usługi opiekuńcze i zakupie środka lokomocji do szybszego zaspokojenia potrzeb.
Na terenie gminy zamieszkuje 1565 osób w wieku poprodukcyjnym. Usługami opiekuńczymi objętych jest 27 osób.
Strona 35
Punkt 2 otrzymuje brzmienie: Określenie misji gminy, a także dopisuje się po kropce w ostatnim zdaniu:
Zamierzeniem lokalnego samorządu jest doprowadzenie gminy do takiego poziomu rozwoju społeczno – gospodarczego oraz warunków życia mieszkańców, które lokowałyby gminę na dobrej pozycji w powiecie i województwie w zakresie: bezrobocia, przedsiębiorczości oraz stanu rozwoju infrastruktury technicznej, jak również w zakresie ogólnego poziomu jakości życia mieszkańców.
Wizja rozwoju Gminy Raciąż za kilkanaście lat (10-20) to:
- Gmina na dobrym poziomie rozwoju przedsiębiorczości
- Gmina o nowoczesnym i efektywnym rolnictwie
- Gmina będąca atrakcyjnym miejscem wypoczynku weekendowego i wakacyjnego
- Gmina o dobrym stanie środowiska
- Gmina o dużej atrakcyjności inwestycyjnej
- Gmina zamieszkiwana przez aktywne społeczeństwo
Strona 36
W rozdziale VI dopisuje się punkt 3 o nazwie “Hierarchia celów”
Podpunkt 3.1. otrzymuje brzmienie: “Ograniczanie bezrobocia na terenie gminy oraz łagodzenie jego negatywnych skutków społecznych” i wraz z opisem problemu umieszcza się go na stronach 36-37.
Dokonuje się następujących zmian w tabeli (ze strony 37 po zmianach):
W rubryce: Działania służące osiągnięciu celu
W punkcie 2 i 3 likwiduje się nawias i dopisuje się itp.
W rubryce: Realizatorzy i podmioty wspierające dopisuje się:
Organizacje pozarządowe
Podpunkt 3.2. otrzymuje brzmienie: “Przeciwdziałanie ubóstwu oraz wspieranie rodzin dotkniętych ubóstwem” i wraz z opisem problemu umieszcza się go na stronach 38-39
Dokonuje się następujących zmian w tabeli (ze strony 39 po zmianach):
Cel podstawowy nr 1 – otrzymuje brzmienie:
- Przeciwdziałanie ubóstwu oraz wspieranie rodzin dotkniętych ubóstwem.
W rubryce: Działania służące osiągnięciu celu:
W punkcie 4 likwiduje się nawias i dopisuje się itp.
dopisuje się punkt 7 w brzmieniu:
7. Wszelkie formy aktywizacyjne.
W rubryce: Realizatorzy i podmioty wspierające dopisuje się:
Szkoły, Sołtysi, Radni, Poradnia Zdrowia Psychicznego w Płońsku, Kuratorzy Sądowi.
Strona 40
Podpunkt 3.3. otrzymuje brzmienie: “Poprawa funkcjonowania rodzin patologicznych i zagrożonych patologiami”
Dokonuje się następujących zmian w tabeli ze strony 41
Cel podstawowy nr 3 – otrzymuje brzmienie:
- Poprawa funkcjonowania rodzin patologicznych i zagrożonych patologiami
W rubryce: Działania służące osiągnięciu celu w punkcie 4 dopisuje się itp.
W rubryce: Realizatorzy dopisuje się:
sądy, kuratorzy, komisja do spraw przeciwdziałania przemocy, parafie, związki nieformalne, pozostałe organizacje społeczne
Strona 42
Podpunkt 3.4. otrzymuje brzmienie : “Przeciwdziałanie i łagodzenie skutków alkoholizmu na terenie gminy”
Dokonuje się następujących zmian w tabeli ze strony 43
Cel podstawowy nr 4 – otrzymuje brzmienie:
- Przeciwdziałanie i łagodzenie negatywnych skutków alkoholizmu na terenie gminy
W rubryce: Działania służące osiągnięciu celu:
Punkt 1 otrzymuje brzmienie:
1. Realizacja programów terapeutycznych dla mieszkańców gminy.
Dopisuje się punkt:
5. Działania edukacyjne w szkołach.
W rubryce Realizatorzy dopisuje się:
Komisja do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi, poradnia psychologiczno – pedagogiczna, parafie, policja, organizacje pozarządowe, grupy samopomocowe
Strona 44
Podpunkt 3.5. – otrzymuje brzmienie:
Niepełnosprawność, osoby starsze i przewlekle chore
Dokonuje się także następujących zmian w tabeli ze strony 45
W rubryce: Działania służące osiągnięciu celu dopisuje się punkt:
6. Objęcie pomocą – opieką osób przewlekle chorych
W rubryce: Realizatorzy dopisuje się:
Caritas, organizacje pozarządowe, służba zdrowia, wolontariusze
Rubryka - Okres realizacji otrzymuje brzmienie – praca ciągła
Strona 46
Podpunkt 3.6. – otrzymuje brzmienie: “Wzmocnienie oddziaływania i intensyfikacja działań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej”
Dokonuje się także następujących zmian w tabeli ze strony 47
W rubryce: Działanie służące osiągnięciu celu punkt 2 otrzymuje brzmienie:
2. Współpraca GOPS z organizacjami społecznymi, pozarządowymi i pozostałymi instytucjami oraz koordynacja wspólnie podejmowanych działań.
W rubryce: Realizatorzy dopisuje się:
sądy, parafie, organizacje pozarządowe, pozostałe instytucje.
Rubryka - Okres realizacji otrzymuje brzmienie – praca ciągła
Strona 48
Punkt “Finansowanie Strategii”, otrzymuje nr 4
Punkt “Harmonogram Realizacji Celów”, otrzymuje nr 5, w punkcie tym wykreśla się lata 2006-2008 wpisuje się “ praca ciągła”
Punkt “Monitorowanie strategii”, otrzymuje nr 6. Na początku w punkcie tym dopisuje się:
Za realizację Strategii z ramienia Gminy będzie odpowiadać Sekretarz Gminy. Koordynatorem realizacji Strategii będzie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
W dalszej części tekstu wykreśla się wyraz “trzyosobowy”, oraz “którego jednym z członków będzie pracownik GOPS”.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raciąż
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
Jarosław Jaworski