Uchwała Nr XXV/136/2012
Treść
Uchwała Nr XXV/136/2012
Rady Gminy Raciąż
Rady Gminy Raciąż
z dnia 14 grudnia 2012 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raciąż
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Płońsku - Rada Gminy w Raciążu uchwala:
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY RACIĄŻ
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin, zgodnie z wymaganiami ustawy, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raciąż dotyczące:
1)wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2)rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3)częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4)innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023;
5)obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6)wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7)wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2
Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawie:
1)o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r.;
2)o odpadach z dnia 21 kwietnia 2001 r.;
3)o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r.;
4)o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r.;
5)o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r.
Rozdział II.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:
1)niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2 14;
2)papieru;
3)szkła;
4)opakowań wielomateriałowych;
5)tworzyw sztucznych;
6)metalu;
7)odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;
8)odpadów zielonych;
9)zużytych baterii i akumulatorów;
10)zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
11)mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;
12)zużytych opon;
13)przeterminowanych leków i chemikaliów;
14)odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
2. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne zobowiązany jest odbierać odpady określone w ust. 1 pkt 1- 7 w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV.
3. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne zobowiązany jest odebrać odpady określone w ust. 1 pkt 8-14 w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie po ich dostarczeniu przez właścicieli nieruchomości do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV.
4. Dopuszcza się możliwość przeniesienia na przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne obowiązku segregowania odpadów komunalnych wymienionych w ust. 1 pkt 2 – 8, jeżeli wynika to z treści umowy zawartej z tymże przedsiębiorcą.
§ 4
1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego, niezwłocznie po opadach, tj. z chodników położonych wzdłuż należącej do niego nieruchomości w sposób obejmujący:
1)uprzątnięcie mechaniczne lub ręczne;
2)usunięcie lodu za pomocą środków chemicznych prawnie dopuszczonych do tego celu.
2. Uprzątnięcie śniegu lub lodu z części nieruchomości, o której mowa w ust 1, powinno nastąpić co najmniej w ⅔ jej szerokości, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Jeżeli przy chodniku wyznaczone jest przejście dla pieszych, na wysokości tego przejścia chodnik należy oczyszczać na całej szerokości.
4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek uprzątnąć zanieczyszczenia wskazane w ust. 1 w sposób niezanieczyszczający jezdni a w przypadku usuwania śniegu lub lodu z użyciem środków określonych w ust. 1 pkt 2, w sposób uniemożliwiający przedostanie się tych środków do układu korzeniowego roślin.
§ 5
1. Mycie pojazdów mechanicznych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej posesji przy użyciu czystej wody niezawierającej żadnych substancji chemicznych.
2. Mycie pojazdów na własnej posesji może być dokonywane wyłącznie w części obejmującej nadwozie pojazdu.
3. Naprawa pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych samochodów oraz pod warunkiem:
1)niepowodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym emisji hałasu i spalin;
2)gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych, umożliwiających ich zagospodarowanie zgodnie z przepisami ustawy o odpadach;
3)zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska;
Rozdział III.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6
1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
1)pojemniki na odpady komunalne wykonane z tworzywa sztucznego o pojemności minimalnej 120 L, 240 L;
2)pojemniki na odpady komunalne wykonane z metalu o pojemności 110 litrów;
3)pojemniki na odpady komunalne o pojemności 1100 litrów;
4)kontenery o pojemności od 5 do 10m3 tzw. kontenery KP5, KP7, KP10;
5)worki o minimalnej pojemności 15 litrów wykonane z folii polietylenowych LDPE lub HDPE o grubości dostosowanej do ilości i rodzaju odpadów, uniemożliwiającej rozerwanie się worka;
6)worki o minimalnej pojemności 500 litrów wykonane z tkaniny foliowanej lub niefoliowanej - do zbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
7)pojemniki uliczne o pojemności od 30 do 60 L.
§ 7
Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych i zabudowie zagrodowej - w zależności od ilości osób zamieszkujących w każdym gospodarstwie domowym, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:
1)do 4 osób – o pojemności 120 L;
2)5 osób i więcej – o pojemności 240 L.
§ 8
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych i zabudowie zagrodowej, kolory oraz minimalną pojemność worków i pojemników przeznaczonych do zbierania selektywnego odpadów na terenie nieruchomości:
1)szkła - worki koloru zielonego o pojemności 35 L;
2)papieru - worki koloru niebieskiego o pojemności 35 L;
3)tworzywa sztucznego - worki koloru żółtego o pojemności 35 L;
4)odpadów ulegających biodegradacji - worki koloru fioletowego o pojemności 35 L;
5)odpadów budowlanych i rozbiórkowych – pojemność pojemnika w zależności od ilości wytwarzanego odpadu;
6)odpadów problemowych (np. baterie i akumulatory, opakowania po substancjach niebezpiecznych, przeterminowane leki) - worki przeźroczyste o pojemności 15 L niezależnie od liczby osób korzystających;
7)odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opon – odwożenie do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
8)odpadów zielonych – worki koloru czerwonego o pojemności 40 L niezależnie od liczby osób korzystających;
9)opakowań wielomateriałowych - worki koloru szarego o pojemności 40 L niezależnie od liczby osób korzystających;
10)metalu – worki koloru czarnego o pojemności 40 L niezależnie od liczby osób korzystających;
2. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 8, były zbierane i kompostowane w przydomowych kompostownikach przez właścicieli nieruchomości.
3. Worki do selektywnej zbiórki odpadów, oprócz kolorów, powinny być oznaczone opisowo (np. szkło, odpady zielone) i zamknięte w sposób uniemożliwiający wypadanie odpadów na zewnątrz.
§ 9
1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych dla właścicieli i zarządców nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w budynkach wielolokalowych, w zależności od ilości osób korzystających wspólnie z tego pojemnika:
1)do 8 osób – o pojemności 240L;
2)9 – 15 osób – o pojemności 2 x 240 L;
3)16 – 25 osób – o pojemności 3 x 240 L;
4)26 – 40 osób – o pojemności 4 x 240 L;
5)41 – 60 osób – o pojemności 1100 L;
6)powyżej 61 osób - kontener o pojemności od 5 do 10m3 tzw. KP5, KP7, KP10.
2. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu łącznej minimalnej pojemności określonej w tym ustępie.
§ 10
1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do selektywnego zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych dla właścicieli i zarządców nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w budynkach wielolokalowych, w zależności od ilości osób korzystających wspólnie z tego pojemnika:
1)papieru - pojemniki koloru niebieskiego:
a) do 8 osób – o pojemności 240L,
b) 9 – 15 osób – o pojemności 2 x 240 L,
c) 16 – 25 osób – o pojemności 3 x 240 L,
d) 26 – 40 osób – o pojemności 4 x 240 L,
e) powyżej 40 osób – o pojemności 1100L;
2)szkła - pojemniki koloru zielonego:
a) do 8 osób – o pojemności 240L,
b) 9 – 15 osób – o pojemności 2 x 240 L,
c) 16 - 25 osób – o pojemności 3 x 240 L,
d) 26 - 40 osób – o pojemności 4 x 240 L,
e) powyżej 40 osób – o pojemności 1100L;
3)tworzywa sztucznego – pojemniki koloru żółtego:
a) do 8 osób – o pojemności 240L,
b) 9 – 15 osób – o pojemności 2 x 240 L,
c) 16 - 25 osób – o pojemności 3 x 240 L,
d) 26 - 40 osób – o pojemności 1100 L,
e) powyżej 40 osób – kontener o pojemności 6,5 m3;
4)odpadów ulegających biodegradacji – pojemniki koloru fioletowego:
a) do 8 osób – o pojemności 80 L,
b) 9 – 15 osób – o pojemności 120 L,
c) 16 – 25 osób – o pojemności 240 L,
d) 26 – 40 osób – o pojemności 240 + 120 L,
e) powyżej 40 osób – o pojemności 2 x 240 L;
5)odpadów budowlanych i rozbiórkowych – pojemność pojemnika w zależności od ilości wytwarzanego odpadu;
6)odpadów problemowych (np. baterie i akumulatory, przeterminowane leki, opakowania po substancjach niebezpiecznych) - pojemnik o pojemności 120 L dla odpadów niebezpiecznych niezależnie od liczby osób korzystających;
7)odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opon – kontener KP 7 lub odwożenie do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
8)odpadów zielonych – worki koloru czerwonego o pojemności 120 L niezależnie od liczby osób korzystających;
9)opakowań wielomateriałowych – pojemniki koloru szarego o pojemności 120 L niezależnie od liczby osób korzystających;
10)metali - pojemniki koloru czarnego o pojemności 120 L niezależnie od liczby osób korzystających.
2. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 8 były zbierane i kompostowane w przydomowych kompostownikach przez właścicieli nieruchomości.
3. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników i worków do zbierania odpadów komunalnych niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu łącznej minimalnej pojemności określonej w tym ustępie.
§ 11
Ustala się, z zastrzeżeniem § 13, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1)dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych – pojemnik o pojemności 240 L na każdych 10 pracowników;
2)dla lokali handlowych – pojemnik 30 L na 10 m2 powierzchni całkowitej - minimum 240 L.
§ 12
Ustala się, z zastrzeżeniem § 13, dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1)papieru - pojemniki koloru niebieskiego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L,
b) od 11 osób – o pojemności 240 L;
2)szkła - pojemniki koloru zielonego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L,
b) od 11 osób o pojemności 240 L;
3)tworzywa sztucznego – pojemniki koloru żółtego:
a) do 10 osób – o pojemności 240 L,
b) od 11 osób - o pojemności 2 x 240 L;
4)odpadów ulegających biodegradacji - pojemniki koloru fioletowego:
a) do 10 osób – o pojemności 80 L,
b) od 11 osób – o pojemności 120 L;
5)opakowań wielomateriałowych – pojemniki koloru szarego:
a) do 10 osób - o pojemności 120 L,
b) od 11 osób – o pojemności 240 L;
6)metali – pojemniki koloru czarnego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L,
b) od 11 osób – o pojemności 240 L;
7)odpadów zielonych - worki koloru czerwonego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L;
b) od 11 osób – o pojemności 240 L.
§ 13
1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1)dla lokali gastronomicznych – o pojemności 240 L;
2)dla hoteli, pensjonatów – o pojemności 240 L;
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, prowadzących gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do selektywnego zbierania na terenie nieruchomości odpadów, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1)szkła – pojemniki koloru zielonego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L,
b) od 11 osób – o pojemności 240 L;
2)tworzywa sztucznego – pojemniki koloru żółtego,
a) do 10 osób – o pojemności 240 L,
b) od 11 osób – o pojemności 2 x 240 L;
3)odpadów ulegających biodegradacji – pojemniki koloru fioletowego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L,
b) od 11 osób – o pojemności 240 L;
4)papieru – pojemniki koloru niebieskiego:
a) do 10 osób – o pojemności 120 L,
b) od 11 osób – o pojemności 240 L;
5)opakowań wielomateriałowych – pojemnika koloru szarego o pojemności 240 L;
6)metali – pojemniki koloru czarnego o pojemności 120 L;
7)odpadów zielonych – worki koloru czerwonego o pojemności 240 L.
§ 14
1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na terenie nieruchomości dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej, w szczególności obiektów oświatowych - po 2 L na jednego użytkownika tych obiektów.
2. § 12 stosuje się odpowiednio do właścicieli nieruchomości prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej.
§ 15
1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych:
1)o pojemności 30 L, usytuowane w sąsiedztwie wiat przystankowych.
2. Ustala się minimalną pojemność kontenerów do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na cmentarzach o pojemności 1,1 m3.
§ 16
1. W stosunku do właścicieli nieruchomości, dla których nie ustalono w § 7-15 rodzaju minimalnych pojemników, przepisy te stosuje się odpowiednio;
2. Dla domów letniskowych stosuje się pojemniki i worki jak dla zabudowy indywidualnej i zagrodowej.
3. Do zbierania większej ilości odpadów komunalnych właściciele nieruchomości mogą stosować pojemniki określone w § 6.
4. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych. Pojemniki muszą być ustawione w miejscu widocznym, na wyrównanej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczone przed zbieraniem się wody.
5. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym.
6. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie porządkowym i technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.
Rozdział IV.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 17
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach lub w workach, a następnie przekazanie ich odbierającemu odpady.
3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki i przekazać worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie przed posesję w sposób umożliwiający ich swobodny odbiór z drogi publicznej. Wystawienie pojemników i worków powinno odbywać się nie wcześniej, niż w dniu odbioru.
4. Właściciele nieruchomości mogą niektóre rodzaje odpadów selektywnie zebranych dostarczyć na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych - PSZOK lub oddać do mobilnej zbiórki odpadów (dotyczy to w szczególności: zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, odpadów wielkogabarytowych, opon odpadów budowlanych i rozbiórkowych).
5. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne zobowiązani są do zawarcia umów na odbieranie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej w Gminie Raciąż oraz udokumentowania na żądanie Wójta Gminy sposobu wywiązywania się z obowiązku wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku.
§ 18
1. Właściciele nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej 1 raz w miesiącu.
2. Właściciele nieruchomości prowadzący gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą lub działalność użyteczności publicznej obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej 1 raz w miesiącu.
§ 19
1. Właściciele nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 3, obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych oraz odpadów biodegradowalnych, co najmniej 1 raz na kwartał. Odpadów zielonych, budowlanych i rozbiórkowych oraz mebli i innych odpadów wielkogabarytowych co najmniej 1 raz w roku.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 8 i 9 co najmniej 1 raz w roku.
3. Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gastronomiczną, hotelarską lub handlową, działalność gospodarczą lub działalność użyteczności publicznej obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych co najmniej 1 raz w miesiącu, odpadów zielonych niezwłocznie po ich powstaniu, odpadów biodegradowalnych – 1 raz w miesiącu.
4. Zarządzający terenami przeznaczonymi do użytku publicznego obowiązani są do opróżniania pojemników ulicznych - niezwłocznie po ich wypełnieniu.
5. Zarządzający cmentarzami zobowiązani są do opróżniania pojemników na odpady - niezwłocznie po ich wypełnieniu.
§ 20
1. Właściciele nieruchomości pozbywają się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości poprzez zastosowanie odpowiednich wielkości zbiorników bezodpływowych, zależnej od ilości osób przebywających na ich terenie i zużywanej ilości wody. Przepustowość przydomowych oczyszczalni ścieków musi być dostosowana do ilości mieszkańców i zużywanej wody w sposób zapewniający uzyskanie stopnia oczyszczania ścieków – określonego w przepisach odrębnych.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się zbiorników do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.
Rozdział V.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023
§ 21
1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:
a) minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów,
b) unikania wytwarzania odpadów niebezpiecznych dla środowiska i zdrowia ludzi,
c) zabezpieczenia pojemników lub worków do zbierania odpadów o minimalnej pojemności określonej w Regulaminie.
2. Gmina utworzy punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w sposób zapewniający dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskaże miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych.
3. Gmina, w razie potrzeby, zorganizuje mobilną selektywną zbiórkę niektórych rodzajów problemowych odpadów komunalnych, zwłaszcza odpadów niebezpiecznych wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opon.
§ 22
Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są:
a) rejestrować masę poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady,
b) przekazywać odbierane odpady, zgodnie z umową, do instalacji spełniających wymogi najlepszych dostępnych technik i zgodnie z WPGO.
§ 23
1. Gmina Raciąż należy do Płockiego Regionu Gospodarki Odpadami zw. Regionem Płockim.
2. W Regionie Płockim ustalono następujące Regionalne Instalacje do Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) – zmieszanych, odpadów zielonych i odpadów stanowiących pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
1)ZUOK w Kobiernikach k/Płocka - Zakład mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Kobiernikach 42, 09-413 Sikórz,
2)Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Płońsku - Zakład mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i odpadów selektywnie zebranych w Poświętnem, 09-100 Płońsk,
3)Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Sierpcu – składowisko odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów i pozostałości z sortowania w miejscowości Rachocin, gm. Sierpc.
3. W Regionie Płockim ustalono następujące instalacje zastępcze do czasu uruchomienia RIPOK.
1)Zakład Gospodarki Komunalnej w Sierpcu – sortowania zmieszanych odpadów komunalnych oraz selektywnie zebranych - w miejscowości Rachocin, gm. Sierpc.
2)PPHU Zebra S.J. w Sochaczewie - sortowania zmieszanych odpadów komunalnych oraz selektywnie zebranych - ul .Chemiczna 8, Sochaczew.
3)Zakład Usług Remontowych i Konserwacyjnych w Żurominie (ZURiK) - sortowania zmieszanych odpadów komunalnych – Pl. Piłsudskiego 3, Żuromin.
4)ZUOK Kobierniki k/Płocka Sp. zo.o. – Kompostownia odpadów zielonych - w m. Kobierniki 42, 09-413 Sikórz.
5)Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Płońsku – kompostownia odpadów Zielonych – w m. Dalanówek.
6)Ziemia Polska Sp. zo.o. - Kompostownia odpadów zielonych w m. Bielice.
7)Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nasielsku – Składowisko odpadów w m. Jaskółowo.
8)Zakład Gospodarki Komunalnej w Zakroczymiu – Składowisko odpadów w m. Zakroczym.
9)Remondis Drobin Komunalna Sp. zo.o. w Drobinie - Składowisko odpadów komunalnych w m. Cieszewo.
10)PGK Sp. zo.o. w Płońsku - Składowisko odpadów stałych w m. Dalanówek.
11)ZURiK, Pl. Piłsudskiego 3, Żuromin - Składowisko odpadów komunalnych w m. Brudnice.
12)Wójt Gminy Mochowo - składowisko odpadów komunalnych w m. Gozdy.
13)Wójt Gminy Kuczbork-Osada - Składowisko odpadów w m. Kuczbork-Wieś.
4. W Regionie Płockim ustalono następujące instalacje spoza Regionu Płockiego do zastępczej obsługi na wypadek awarii.
1)Z Regionu Ciechanowskiego – Kompostownia odpadów Zielonych w PUK Ciechanów w Woli Pawłowskiej.
5. Niektóre wymagania wynikające z WPGO dla Mazowsza.
1)inne rodzaje odpadów zebranych selektywnie lub wyodrębnionych z odpadów zmieszanych mogą być kierowane zgodnie z zasadą bliskości do innych instalacji przetwarzających odpady (sortowni odpadów selektywnie zebranych, w tym opakowaniowych, instalacji: produkcji komponentów paliwa alternatywnego, zagospodarowania gruzu budowlanego, zagospodarowania odpadów wielkogabarytowych, czy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego),
2)odpady selektywnie zebrane powinny trafiać zgodnie z WPGO do instalacji regionalnych, które mają możliwość ich właściwego zagospodarowania; w przypadku braku takiej możliwości mogą być kierowane do innych instalacji przetwarzających frakcje odpadów selektywnie zebranych.
Rozdział VI.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 24
1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są utrzymywać je na terenie swojej nieruchomości.
3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
1)właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe;
2)zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.
5. Zabronione jest:
1)pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz;
2)wpuszczanie psów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci;
6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
7. Padłe zwierzęta należy usuwać niezwłocznie, przekazując je przedsiębiorcy posiadającemu zezwolenie na odbiór i transport zwłok zwierzęcych do najbliżej położonej spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.
Rozdział VII.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 25
1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.
2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:
1)zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,
2)nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości,
3)nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odory.
Rozdział VIII.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 26
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia szczurów w obrębie swoich nieruchomości.
2. Obowiązkowa deratyzacja na terenie całej gminy zostanie przeprowadzona w miarę zaistnienia takiej potrzeby.
3. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie nieruchomości na terenie gminy.
4. W przypadku wystąpienia populacji szczurów, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy w uzgodnieniu z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, zarządza deratyzację, określając obszary jej podlegające.
5. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
6. W obiektach komunalnych, budynkach użyteczności publicznej, zakładach pracy, zbiorowego żywienia, magazynach żywności zabiegi przeprowadzają specjalistyczne firmy deratyzacyjne. W prywatnych budynkach mieszkalnych i gospodarczych dopuszcza się przeprowadzanie deratyzacji we własnym zakresie przy użyciu środków dopuszczonych do obrotu, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.
7. Akcje obowiązkowej deratyzacji nadzorują zgodnie z posiadanymi kompetencjami: Wójt Gminy Raciąż, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Płońsku i w razie potrzeby organy Policji.
Rozdział IX.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 27
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raciąż.
§ 28
Traci moc uchwała Nr XXIX/208/2006 Rady Gminy Raciąż z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raciąż.
§ 29
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy.
§ 30
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
|
Przewodniczący Rady Gminy
Jarosław Jaworski |
Uzasadnienie
Do Uchwały Nr XXV/136/2012
Rady Gminy Raciąż
z dnia 14 grudnia 2012r.
Rady Gminy Raciąż
z dnia 14 grudnia 2012r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raciąż
Utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2012 r. Nr 391 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 w/w ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy określa regulamin utrzymania czystości i porządku.
W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897 z późn. zm.), która wprowadziła zmiany w treści merytorycznej regulaminu. Obecne uregulowania dotyczą m.in. wymagań na terenie nieruchomości obejmujących prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, uprzątania błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości, mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami, rodzaju i minimalnej pojemności pojemników do zbierania odpadów komunalnych, częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych. W regulaminie określa się także wymagania dot. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, wymagania dot. utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do WPGO w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. W związku z powyższym nowy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raciąż musi pozostawać w relacji z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023.
Art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897 z późn. zm.) stanowi, że regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, i mogą być zmieniane w zakresie upoważnienia zawartego w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W tej sytuacji istnieje konieczność uchwalenia nowego Regulaminu, który spełniać będzie wszystkie wymagania ustawodawcy, w tym uregulowania zawarte w w/w nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a także uwzględniać postanowienia zawarte w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023, uchwalonym uchwałą Nr 211/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2012 r.
Celem ustalenia statystycznej objętości poszczególnych rodzajów odpadów wytwarzanych przez jednego mieszkańca gminy Raciąż na miesiąc, uwzględniono dane zawarte w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza, dotyczące statystycznej objętości odpadów wytwarzanych przez 1 mieszkańca terenów wiejskich. I tak przyjęto objętość:
- odpadów komunalnych zmieszanych - na 60 L/ miesiąc,
- papieru - 15-20 L/ miesiąc,
- szkła - 15 L/ miesiąc,
- tworzyw sztucznych - 40 L/ miesiąc,
- metali - 1 L/ miesiąc,
- biodegradowalnych - 12-16 L/ miesiąc,
- odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, remontowe, budowlane, opony, odpady niebezpieczne - wytwarzane są nieregularnie.
Na podstawie w/w danych ustalono minimalną pojemność pojemników i worków do zbierania odpadów.
Zgodnie z uchwałą Nr 212/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 Gmina Raciąż należy do Płockiego Regionu Gospodarki Opadami.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raciąż jest aktem podstawowym w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie. Reguluje obowiązki dotyczące każdego podmiotu działającego na terenie gminy, tj. samą gminę, jej jednostki organizacyjne, właścicieli nieruchomości, mieszkańców, podmioty świadczące usługi, firmy, zarządzających drogami itp.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach projekt Regulaminu uzyskał pozytywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Płońsku.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raciąż jest aktem prawa miejscowego.