Uchwała Nr XXV/137/2012
Treść
Uchwała Nr XXV/137/2012
Rady Gminy Raciąż
Rady Gminy Raciąż
z dnia 14 grudnia 2012 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art.41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (jedn. tekst Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.), Rada Gminy Raciąż uchwala, co następuje:
§ 1
Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Raciąż, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2
W zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbierane są odpady powstałe na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy:
1. Odpady komunalne zmieszane – w ilości do 60 litrów miesięcznie na jednego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość.
2. Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny określony w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raciąż – przyjętym uchwałą Nr XXV/136/2012 Rady Gminy Raciąż z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raciąż - w każdej ilości.
§ 3
Odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości zbierane w sposób selektywny niezgodny z zasadami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raciąż, traktowane są jako odpady komunalne zmieszane, a ich odbiór w zamian za uiszczoną opłatę, następuje w ilości, która po uwzględnieniu pozostałych zebranych odpadów zmieszanych, nie przekroczyła ilości określonej w § 2 ust. 1.
§ 4
Odpady komunalne zmieszane, w zamian za uiszczoną opłatę, odbierane są od właścicieli nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy raz w miesiącu.
§ 5
Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny, w zamian za uiszczoną opłatę, odbierane są od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, raz na kwartał.
§ 6
Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, w zamian za uiszczoną opłatę, odbierane są od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, raz w roku po ich dostarczeniu do PSZOK przez właściciela nieruchomości na jego koszt, lub w innych terminach po uprzednim zgłoszeniu w Urzędzie Gminy Raciąż.
§ 7
1. Odbiorowi podlegają te odpady komunalne, wymienione w § 4 i § 5, które zostały wystawione przed posesję w sposób umożliwiający ich odbiór z drogi publicznej.
2. Odpady komunalne wymienione w § 4 i § 5 wystawione w innych miejscach, niż określone w ust. 1 lub w miejscach, do których nie jest zapewniony dojazd pojazdem odbierającym te odpady, nie podlegają odbiorowi.
3. Odbiorowi podlegają te odpady komunalne, wymienione w § 6, które zostały zgłoszone do siedziby Urzędu Gminy Raciąż.
§ 8
1. Odbieranie odpadów, o których mowa w § 4 – 7 odbywa się zgodnie z harmonogramem ustalonym przez przedsiębiorcę, wyłonionego w drodze przetargu, z którym Gmina Raciąż zawrze umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
2. Harmonogram odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Raciąż zostanie opublikowany na stronie internetowej urzędu oraz podany do wiadomości mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 9
1. Ustala się utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu.
2. Zasady funkcjonowania, w szczególności miejsca, terminy i godziny przyjęć odpadów komunalnych przez punktu selektywnego zbierania odpadów określa umowa zawarta z przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu.
§ 10
Odpady komunalne niebezpieczne powstające na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy, w szczególności:
1)resztki farb, lakierów, klejów, żywic, środków do konserwacji i ochrony drewna oraz opakowania po nich;
2)rozpuszczalniki, środki czyszczące, substancje do wywabiania plam i opakowania po nich ;
3)zbiorniki po aerozolach, pozostałości po domowych środkach dezynfekcji i dezynsekcji oraz opakowań po nich;
4)lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć, w tym świetlówki, termometry, przełączniki;
5)baterie i akumulatory;
6)zużyte kartridże i tonery;
7)przepracowane oleje
przyjmowane są w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o którym mowa w § 9, po ich dostarczeniu przez mieszkańców na własny koszt.
§ 11
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raciąż.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013 roku.
|
Przewodniczący Rady Gminy
Jarosław Jaworski |
Uzasadnienie
Do Uchwały Nr XXV/137/2012
Rady Gminy Raciaż
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Rady Gminy Raciaż
z dnia 14 grudnia 2012 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Stosownie do art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (jedn. tekst Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.) Rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierana odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W szczególności w uchwale należy określić ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
W uchwale określono limit odpadów komunalnych zmieszanych odbieranych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na 60 litrów od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Określona ilość jest wynikiem obserwacji i analiz dotyczących obecnie funkcjonującego systemu gospodarki odpadami, jak również ustalony koszt odbioru odpadów komunalnych od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość umożliwia odbiór maksymalnej ilości zmieszanych odpadów komunalnych miesięcznie. Jednocześnie nie określono żadnego limitu dla ilości odbieranych odpadów zebranych w sposób selektywny, co w połączeniu z ustawowym obowiązkiem określenia niższych stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, powinno stanowić efekt ekonomiczny i edukacyjnych zachęcający do zmniejszania ilości odpadów zmieszanych oraz segregowania odpadów surowcowych.
Zarówno zmieszane odpady komunalne jak również odpady segregowane będą odbierane z terenu nieruchomości zamieszkałych raz w miesiącu, obecnie z terenu Gminy Raciąż odpady odbierane są w takim terminie co w zupełności zaspokaja potrzeby społeczności lokalnej. Sposób świadczenia usług przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych określono w sposób dosyć ogólny, gdyż szczegółowe kwestie w tym zakresie zostaną uregulowane w umowie z przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu, z którym Gmina Raciąż zawrze umowę na odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów. Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały w proponowanej treści jest uzasadnione i zgodne z przepisami obowiązującego prawa.